15 éves az első magyar Opel
2007.03.08.
15 éves az első magyar autó
1992. március 13-án Szentgotthárdon készült el az első Opel Astra
15 év történelmi léptékkel rövid idő, ha azonban a magyar autógyártás szempontjából nézzük, akkor hosszú és eseményekben gazdag időszak volt az elmúlt másfél évtized. Mérföldkő a magyar autóipar történetében az első itthon gyártott autó, az az Opel Astra, amely a General Motors szentgotthárdi gyárában 1992. március 13-án, pénteken gördült le a gyártósor végén.
Ha ma magyarországi autóiparról beszélünk, már senki sem kapja föl a fejét, pedig vagy két évtizede ez éppoly „eretnek" gondolatnak számított, mint mondjuk a szabad határátlépés. Érdekes módon a 80-as évek végén, amikor megindult az a demokratizálódási folyamat, amely az első szabad választásokhoz és a rendszerváltáshoz vezetett, havonta röppentek föl a hírek a lehetséges magyarországi személyautó gyártásról - nem véletlenül. A KGST munkamegosztásban Magyarországnak jutott autóbusz és teherautó gyártás, de személyautó nem. Így a személyautó gyártásról szóló hírek éppúgy az adott rendszer kereteit feszegették, mint a demokratizálódási folyamat politikai lépései.
A világ legnagyobb autóipari cége, a General Motors ezidőtájt, tehát a 80-as évek végén európai motorgyártó kapacitását kívánta bővíteni és tudatosan Közép-Európában keresett megfelelő helyet. A több országra kiterjedt vizsgálódás eredménye az volt, hogy akkor Magyarország nyújtotta a legmegfelelőbb gazdasági, pénzügyi, politikai és infrastruktúrális környezetet. Már a magyar kormánnyal folytatott tájékozódó megbeszéléseken vetődött föl egy autógyártó üzem létrehozása is és végül a GM projekt kibővült egy - elsősorban a hazai piacra dolgozó - személyautó gyárral. Az erről szóló megállapodást 1990. júliusában írták alá a magyar kormány és a General Motors képviselői.
A kezdeti felállás egy vegyesvállalat volt 65%-os GM és 35%-os Rába részesedéssel, a Rába hozzájárulása részben „természetbeni" volt, hiszen övé volt a szentgotthárdi gyártelep némi infrastruktúrával. Miközben az építkezés gőzerővel beindult, 1991. őszén a cég bejelentette, hogy Szentgotthárdon a következő év tavaszától az Opel akkori legújabb modellje, az alsó-közép kategóriás Astra készül majd.
A nevezetes nap 1992. március 13, péntek volt. Miután az első Opel Astra egyben az első magyarországon gyártott autó is volt Antall József miniszterelnök elfogadta a GM felkérését, hogy személyesen ő vezesse le a gyártósorról az első Astrát. Érthetően példátlan sajtóérdeklődés övezte az eseményt, az egyik napilapban még egy asztrológust (stilszerűen inkább Astra-lógust) is felkértek, hogy készítse el az aznap „születendő" Astra horoszkópját.
Reggel mintegy ezer hivatalos vendég - köztük száznál is több újságíró - gyűlt össze a General Motors Hungary szentgotthárdi gyárában. A hivatalos beszédek után, nem sokkal déli 12 óra előtt Antall József és a General Motors Europe elnöke, Bob Eaton beült a fehér Astrába és a magyar miniszterelnök lassan elindult a gyártósor végén álló autóval.
Az első Opel Astrát - amelyet a GM a budapesti Közlekedési Múzeumnak ajándékozott - 1998-ig, ameddig a hazai Astra gyártás tartott, több, mint 80.000 követte. A horoszkóp, ami komoly sikereket jósolt az Astrának, bevált, hiszem mind a mai napig - és az elmúlt másfél évtized minden egyes évében - Magyarországon az Opel Astra vezette az alsó középkategóriában az eladási statisztikát. Noha az Opel autók magyarországi gyártása végül 1999-ben 4.000 Kínának szánt Vectrával véget ért, a szentgotthárdi gyár mind a mai napig évi közel félmilliós nagyságrendben készít benzinmotorokat és hengerfejeket és onnan kerül ki az Opel legújabb és egyik legizgalmasabb motorja, a már az Astrában is kapható 1.6-os 180 lóerős turbomotor. A General Motors eddig több, mint 700 millió Euro-t fektetett be Szentgotthárdon.
Az Astra sikerei mögött, természetesen ott van az a kiterjedt és korszerű márkakereskedői hálózat is, amellyel az Opel Magyarországon büszkélkedhet. A GM Magyarország 1991-ben indította el a hálózat fejlesztését és ma már az országban közel száz helyen lehet Opel gépkocsit vásárolni és szervízeltetni. A gyár mellett a GM Hungary-ként indult kereskedelmi szervezet is komoly sikereket tudhat a magáénak, hiszen 1997-óta egyre bővülő feladatkörrel regionális szerepet kapott, és ma a General Motors Kelet- Közép-európai Regionális Irodáján belül, General Motors Southeast Europe néven 15 országban végzi már nemcsak az Opel, hanem a Chevrolet gépkocsik értékesítését is.