A VAZ, azaz a Volga Autógyárat egy, a Volga folyó mentén fekvő kisvárosban, Togliattiban alapították 1966 júliusában. Egy hónappal később a szovjet kormány szerződést kötött az olasz FIAT-tal, melynek értelmében az Év autója címet is elnyert 124-es típus liszenszét a Fiat átadta.
A Szovjetunióba nagy hiány volt a köznép számára is elérhető családi autók iránt, hiszen sem a Trabantot, sem a Wartburgot nem importálták. Így meglehetősen szűkre szabott választék áll rendelkezésre.
Az első Zsiguli harminc éve, 1970 áprilisában gördült le a szerelőszalagról. A VAZ 2101 kódjelű, nálunk csak "ezerkettes Zsigának" hívott négyajtós limuzin hamar keresett lett, ami a hiánygazdaságban nem is volt csoda. A 2101 kombi változata kapta a 2102 nevet, majd hamarosan jött a 2103 is, átalakított orr-résszel és nagyobb motorral.
1977-ben mutatták be a kisebb ugrással 2106-os jelű "1600-as Ladát", amelynek alapjaira építették az első Lada terepjárót, a Nivát. A Niva, amelyet több, mint 15 éven keresztül változatlan formában gyártottak, az egész világot meghódította, hiszen ha egy autó a szibériai terepviszonyokkal megbirkózik, akkor semmilyen probléma nem következhet be. Hasonlóan igénytelen volt, mint a legendás hírű Land Rover, csak jóval olcsóbb és hozzáértők szerint terepezésben is állta a versenyt.
A Samara átfésült változata és a Niva második generációja mellett a Lada paletta a '90-es évek második felében kiegészült a 10-es modellcsaláddal, amely már 16-szelepes motorral szerelt változatban is készül. A 110-es limuzin és a 111-es kombi mellett 112-es csapott hátút is exportálják több országba. 2004. végén beindult az új, 1118-as típusjelű (több szalonon "Kalina" néven bemutatott) modell gyártása. Az új típus 2006. végén megjelent több Európai Unió országában is.
|